logosubline

Tvist med byggfirman?

Vi hjälper dig att ta kontroll.

Att anlita ett byggföretag är ett stort steg för många privatpersoner. Ibland kan det uppstå missförstånd eller oväntade problem – allt från fel i arbetet till ökade kostnader eller förseningar. För den som inte har erfarenhet av byggprojekt är det svårt att veta hur man ska agera.

För att undvika problem är det bra att tänka på att

  • Inte betala för mycket i förskott
  • Dokumentera överenskommelser skriftligt
  • Agera snabbt när något går fel

Konsumenttjänstlagen – din trygghet när något går fel

När du anlitar en byggfirma för att bygga, renovera eller reparera ditt hem har du ett viktigt skydd i konsumenttjänstlagen. Lagen finns för att du som privatperson inte ska hamna i underläge gentemot ett professionellt företag.

Konsumenttjänstlagen kräver att arbetet ska vara:

  • Fackmässigt utfört
  • Färdigt inom rimlig tid
  • Till det pris som ni har kommit överens om

Om byggfirman inte lever upp till det kan du ha rätt att:

  • Hålla inne betalning
  • Kräva att felen rättas till
  • Begära prisavdrag eller häva avtalet
  • Få ersättning för skador som uppstått på grund av slarv eller försening

Det här är inte bara teoretiska rättigheter – det är verktyg du kan använda för att få rätt när något gått snett. Med oss vid din sida får du ett tryggt och erfaret juridiskt stöd – från tvist till lösning.

Background Image

Småhusentreprenad

Att bygga en villa är en av livets största affärer. Privatpersoner som anlitar företag för ett sådant arbete omfattas av ett särskilt regelverk i konsumenttjänstlagen. Det kallas småhusentreprenad och skyddar dig som privatperson.

Background Image

Kontakta oss

Kontakta oss för en första kostnadsfri bedömning av ditt ärende.

jw@wwadvokat.se

0730-63 27 37